Het grootste MVO kennisplatform van Nederland!

Mark Kulsdom – The Dutch Weed Burger

Mark Kulsdom, oprichter van The Dutch Weed Burger geeft aan het advies van VVD-kamerlid Lodders op te zullen volgen door de ‘vegaworst-kwestie’ met minister Schippers van Volksgezondheid te bespreken, tijdens de nationale voedseltop in Den Haag, eind deze maand.

De oprichter van The Dutch Weed Burger reageert op het bericht van VVD-kamerlid Lodders die via het platform van de NOS aangeeft dat hij benamingen als vegetarische worst, gehakt en schnitzels misleidend vindt. 

“De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten staat hoog op de agenda bij de Nationale Voedseltop”, aldus Kulsdom die met zijn eigen bedrijf en de betrokken keten de nieuwe plantaardige eiwitbron ‘zeewier’ aan de voedselketen heeft toegevoegd.

Kulsdom vind het artikel met de uitspraken van de VVD’er getuigen van een schaamteloos en middeleeuws staaltje doen-wat-de-vlees-lobby-zegt. “De wereldwijde vleesindustrie, met al z’n schandalen, verspilling en ellende vormt een acute bedreiging voor de gezondheid van belangrijke ecosystemen op deze planeet. Dat Lodders op deze doorzichtige manier voor de vleesbedrijven in de bres springt is dan ook echt niet meer van deze tijd.”

Volgens Kulsdom geven de uitspraken van Lodders echter ook aan dat de vleesindustrie op zijn rug ligt en in paniek zijn geraakt door de hoge omzetten die producenten van vegetarische producten in 2016 hebben gehaald. De plantaardige snack-industrie zit namelijk in de lift. Terwijl slachthuizen en vleesverwerkers het in Nederland moeilijk hebben, bouwen de producenten van vegetarische merken er juist productieruimtes bij.

Fabrikanten van vlees zouden hun producten, dan ook niet langer alleen als vlees mogen aanduiden. Kulsdom vind benamingen als worst, gehakt en schnitzels minstens zo misleidend.

“Als er worstenbroodje staat, aldus Kulsdom, dan moet je de consument er ook bij vertellen dat het eigenlijk gemalen kadavers van vroegtijdig en door mensenhanden gestorven levende, gewervelde organismen in de kind-fase zijn met een kloppend hart en een functionerend brein, die op een onvrijwillige, beangstigende en stressvolle manier gedwongen ter dood zijn gebracht, niet altijd zonder pijnlijke doodsstrijd.” 

“De vleesindustrie zou sowieso beter moeten weten dan door op deze manier te reageren. De laatste x dat ze zoiets probeerden kregen ze een klap op de neus van de vegetarische slager die hun gehakt, omdoopte tot gehackt!” 

Als de VVD de vrije markt filosofie onderschrijven, zoals ze al jaren pretenderen, dan moeten ze deze kwestie ook overlaten aan de marktpartijen en geen regelgeving nastreven die de vrije marktwerking belemmerd!” Door deze uitspraken van Lodder keert de VVD de rug toe naar een van de snelst groeiende sectoren van Nederland, die niet alleen economisch steeds succesvoller worden, maar ook een oplossing bieden voor de grote problemen die de vleesindustrie heeft gecreëerd.


Hey All,

Het heeft even geduurd voordat de London video af was, maar het is gelukt:

 


The Paris Take-Over

“Where is your shop in Paris?” was een van de meest gestelde vragen vorig weekend op Veggieworld in Parijs. Een eigen shop in Parijs? Wat een goed idee eigenlijk! Gezien de aandacht die we kregen op het event zou het nog wel eens een succes kunnen worden ook!

Bluf? zie hier dan de video die ik maakte over onze tweede dag op Veggieworld Parijs 2016. 

 

The Dutch Weed Burger @ veggieworldParis – october 2016 from Mark Kulsdom on Vimeo.


The Dutch Weed Burger is een spin off van de gelijknamige documentaire die filmmaker Mark Kulsdom, maakte met vegan foody Lisette Kreischer, op zoek naar de perfecte toepassing van zeewier, om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de pracht en kracht van de plantaardige keuken.

Zeewier is door de wetenschap als DE nieuwe eiwitbron van de toekomst gedoopt en kan je super duurzaam telen in zout water.  

Ik was destijds dus de maker van de documentaire en werk nu full time om het reilen en zeilen van alle bedrijvigheid op koers te houden. 

DSC_0376De documentaire die ik in 2012 maakte leidde tot een culinair, smakelijk en innovatief burger-concept en werd een hit, niet alleen in de vegan foodscene, maar ver daarbuiten.

Zo ver zelfs dat we nu, vier jaar later, over de 100 actief bestellende restaurants hebben, waar het concept verkocht wordt, van Zeeland tot op de waddeneilanden en van hartje Amsterdam tot diep in Limburg. Verder kun je de burger op een bagel eten bij alle Bagels & Beans vestigingen in heel Nederland en staan we op mooie zomerfestivals, zoals Appelsap, Milkshake en Lowlands.

Tijdens deze groei hebben we veel waanzinnige avonturen beleeft zoals de introductie bij onze koningin Maxima, burgers bakken in de paleistuinen van de OESO in Parijs en het winnen van een geldprijs, waardoor we een mega-grote zeecontainer tot mobiele bar konden verbouwen.

 We surfen mee op het groeiende besef dat een plantaardige dieet het toekomst-bestendige dieet is om onze voedselcultuur in balans te brengen met de draagkracht van de ecosystemen op deze planeet.  Wij gaan voor een substantiële bijdrage aan de transitie naar dat nieuwe paradigma.

 Container en Karretje 2 opnieuw

Mark Kulsdom – The Dutch Weed Burger

Mark Kulsdom

  • Duurzaam product: The Dutch Weed Burger
  • The Dutch Weed Burger: The Dutch Weed Burger is een van de gezondste hamburgers ter wereld met zeewier als lekkere smaakmaker
  • Duurzaam doel: Het is ons doel om een substantieel bijdrage te leveren aan de transitie van dierlijk naar plantaardige voeding
Mark Kulsdom 12 september 2016

Plaats een reactie (0)

Jouw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.