Voor praktisch en betaalbaar duurzaam advies met echt resultaat

Nina Carvalho – Duurzaamheid is het nieuwe zwart

In de werkkleding branche zijn er heel wat veranderingen gaande. De voorkeuren van de consumenten beginnen namelijk te veranderen. Bijvoorbeeld wat zij willen kopen of huren, waarom ze dat willen kopen en wat ze ervoor willen betalen.

Dankzij diverse onderzoeken kunnen we met vrij veel zekerheid voorspellen dat de industrie steeds meer richting duurzaamheid gaat. Deze trend onder de voorkeuren van consumenten is in meerdere industrieën zichtbaar, zoals de voedsel industrie, en heeft nu dus ook de werkkleding branche bereikt. In dit artikel lees je meer over de veranderende voorkeuren van consumenten.

Het nieuwe normaal
De groep consumenten van 18 tot 34 jaar worden ook wel ‘millenials’ genoemd. Deze consumenten hebben een hernieuwde waardering voor kwaliteit en vakmanschap. Daarnaast zijn zij meer milieubewust dan ooit tevoren. Deze consumenten eisen dat de producten die ze kopen milieuvriendelijk, duurzaam en veilig zijn. Bovendien zijn ze bereid om hier meer voor te betalen. Aangezien deze groep bestaat uit 75 miljoen consumenten, zetten zij een nieuwe trend neer die gedefinieerd wordt als het ´nieuwe normaal´ in een vergrijzende industrie.

We hebben allemaal weleens een ´nieuw normaal´ in ons leven meegemaakt. Een dergelijke nieuwe verandering kan in eerste instantie onwennig zijn, maar na verloop van tijd weten we bijna niet anders meer. Wat dacht u van het rookverbod in kroegen? Ergens in de toekomst zullen we met ongeloof terugkijken op milieuverwoestende processen die geboorte hebben gegeven aan de groene beweging.

Milieubewust

Naast de millennials zijn er meer groepen die steeds milieubewuster bezig zijn. Zo willen ook babyboomers, in de leeftijd van 50 tot 64, graag ´groene´ consumenten zijn. Dit geldt overigens ook voor de tieners, die van alle consumenten nog het meeste geld uit gaan geven in hun leven. En ten slotte erkennen ook ondernemers in het bedrijfsleven de behoefte aan duurzaamheid en de behoefte aan verandering in de industrie.

Berendsen, bijvoorbeeld, heeft begin dit jaar hun FIRA-certificaat zilver behaald. Eerder verkregen zij al het FIRA-certificaat Brons. Met het FIRA-certificaat laat Berendsen zien dat duurzaam ondernemen van groot belang is voor hun. MVO-kennismakelaar FIRA maakt het voor leveranciers en inkopers makkelijk om duurzaamheidsprestaties van bedrijven te vergelijken met elkaar.

Tot op heden heeft duurzaam ondernemen vaak een aanzienlijk hoog prijskaartje. Zolang ´groene´ technologie nog geen industriestandaard is, moeten we allemaal delen in de kosten van de vooruitgang. Gelukkig is er veel onderzoek dat de bereidheid van de consument ondersteunt om een beetje meer te betalen voor meer duurzaamheid.

Besteed wat extra aan duurzaam ondernemen. Zo maak jij je klanten blij, zowel de millenial als de babyboomer.

Offerte aanvragen

“Vraag vrijblijvend een offerte aan voor meer informatie”